Saturday 30 July 2011

Cerita seorang kawan - daun herba ubat barah.

Disember 2010 saya menghadiri kursus di Maktab Polis Kuala Kubu Bharu. Dalam kursus tersebut semasa sesi public speaking seorang rakan kerja dari IPD Taiping telah bercerita perihal seorang Apek (gelaran bagi orang tua bangsa Cina) yang mengidap sakit ‘barah’. Apek juga tinggal di sebuah kampong di Taiping, Perak.

Apek balik dari temujanji doctor dengan menunggang motorsikal. Dalam perjalanan tersebut Apek teringat kata-kata doctor yang merawatnya menyatakan; “Apek, Apek punya jangka hayat hanya ada lebih kurang tiga ke empat bulan saja lagi. Penyakit Apek sudah kira banyak teruk.”
Tidak semena-mena sedang Apek berkhayal dengan kata-kata doctor tadi terdengar satu suara ghaib entah dari mana datangnya. (kisah benar ni macam cerita kartun sikit)
Suara ghaib berkata; “makanlah daun yang awak tanam itu.”
Apek sempat bertanya; “daun yang mana?”
Jawab suara ghaib itu; “daun pokok depan rumah tu.”
Selesai dialog tersebut, Apek teringat dia ada tanam sejenis pokok herba yang berasal dari negeri Cina beberapa bulan lalu. Dia sendiri tidak tahu nama pokok dan tidak pasti apa kegunaannya. Sampai dirumah dia terus menuju pokok tersebut dan mengambil 3 helai daun lalu memakannya. Mulai saat itu Apek makan daun tersebut 3 ke 4 helai sehari selama sehingga temujanji doctor kemudiannya.

Pada bulan ke-3 apik masih lagi ada temujanji doctor. Setelah pemeriksaan, alangkah terkejutnya doctor tersebut  sambil berkata;
“Lu punya sakit sudah tak ada dalam…”
Apek; apa maksud tuan ?
Doctor; sakit ‘barah’ apik sudah sembuh !
Apek; yak ah!...oohhh..telima kasih tuan Doctor…itu Tuhan lagi saya kasi manyak-manyak telima ksih. Tuhan sudah beri saya satu bonus..umur saya dia kasi panjang. Terima kasih pada Tuhan.

APEK SANGAT PERCAYA DENGAN KEIZINAN TUHAN HASIL MAKAN DAUN TERSEBUT SETELAH DIBERITAHU OLEH SUARA GHAIB, MEMBUATKAN DIA SEMBUH DARI PENYAKIT BARAH YANG DIHIDAPI SEKIAN LAMA.

Mulai saat itu Apek berikrar dengan menyatakan; “sesiapa yang memerlukan ‘daun’ tersebut untuk mengubat sakit barah bolehlah ambil dengan tidak perlu membayar se sen pun. Itu tandanya saya sangat berterima kasih pada Tuhan beri umur panjang”. (Apek pun tahu bersyukur).

Kembali kepada kisah sahabat saya tadi. Beliau mengidap penyakit jantung dan mengamalkan makan ‘daun’ tersebut agak lama juga. Pada mulanya agak was-was juga untuk menghadiri ujian lari 2.4 kilometer semasa kursus itu. Beliau "bertawakal kepada Allh," ingin juga mencubanya. Alangkah terkejutnya, beliau berjaya menamatkan larian 2.4km dengan catatan masa 16 minit diusia hampir 52 tahun. (Saya yang selalu berjogging berusia 53 thn ketika itu pun hanya boleh buat 17.35 minit)

Penyakit – dari Dia datangnya kepada Dia kembalinya.
(wallahualam)



Inilah gambar pokok ‘daun’ yang dimaksudkan sedang disemai dalam pasu dirumah saya.






No comments:

Post a Comment